MAN KAN BARA VARA MÄNNISKA

"Jag vill också tillägga att det viktigaste är att hitta balansen. Att se det som en livsstilsförändring och inte en snabblösning. Att äta hälsosamt är enligt min mening att äta både för kroppen och för själen. Med det menar jag att de mesta av maten du äter bör komma från näringsrik och hälsosam mat, eftersom det är vad din kropp behöver och fungerar bäst utifrån MEN att alltid bara äta "hälsosam mat" och undvika saker som du tycker om är inte hälsosamt. Det måste finnas en balans. Jag brukar säga att en 80/20 regel är bäst - 80% bra, näringsrik mat för kroppen och 20% för själen. Det betyder att om jag har en riktigt skitig dag då jag måste plugga hela dagen och är trött och inte kan sluta tänka på en Ben & Jerrys det är helt ok och HÄLSOSAMT för mig att gå och köpa en - så länge jag inte gör det varje dag. Eller om jag är ute och reser och upplever nya kulturer med ny mat kommer jag se till att smaka av allt jag blir sugen på eller tycker är spännande eftersom det för mig är att leva och därför blir HÄLSOSAMT. Eller när helgen kommer och jag och mina vänner planerar en middag tillsammans med mat och alkohol som inte ingår i min "plan"l, kommer jag inte att missa det bara för att jag lever ett annars "hälsosamt liv". Att njuta av stunden, att leva livet till fullo och att kunna vara spontan är en del av att vara frisk och hälsosam. Det gör oss lyckliga, fria och balanserad och därmed HÄLSOSAMMA. Det är också viktigt för oss att veta det här för att vi ska orka hålla oss till planen resten av tiden, eftersom det inte handlar om att undvika eller förbjuda - utan om att göra aktiva val för vår hälsa. För mig handlar det om att hitta något som fungerar i mitt dagliga liv, men som jag kan justera och ändra och ignorera när jag vill. Balans är nyckeln!"
--- --- --- ---
 
Den här texten är skriven av Antonia Eriksson, hon driver en fitnessblogg som jag tycker är väldigt bra, mestadels för att hon har varit fången i anorexians mörker & tagit sig därifrån till ett starkt & hälsosamt liv idag. Ni kan läsa om hennes historia här.

Men åter till texten, visst har hon så jvla rätt?
Just den där balansen. Att BARA tänka på vad man ska äta & dricka exakt hela tiden kommer man inte må bra av. Så känner jag verkligen. 
Livet är till för att levas fullt ut, kära ni. Embrace it

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0