Q/A.

"Måndag 16/2-15."
Postat av: Hannah

Men jäklar vad najs det såg ut!! Vars nånstans har ni er fjällstuga?:D är det din styvpappas stuga? (Om jag minns rätt från ditt familjeinlägg) ;) kram på dig!!

 
hej! som svar först på din andra fråga; ja, det är min mammas man per som äger stugan. hans föräldrar byggde den från grunden & första gången jag satte min fot där hade mamma & per just träffats & dem bestämde sig för att ta med alla oss barn dit för att vi skulle "vara tvungna" att umgås & lära känna varandra. haha, visst kan det låta hemskt?! men det var det smartaste dem gjorde, för vi kom varandra så himla nära & väldigt snabbt efter det älskade jag frida & gustav som mina egna riktiga syskon. för det är dem =)
fattar knappt att det är tio år sedan som jag åkte hit första gången, känns som att jag spenderat hela mitt liv där!
& som svar på första frågan; stället där vi har stugan heter tängvattnet.
när du passerat hemavan fortsätter du en bit mot mo i rana, sedan svänger du av till vänster & fortsätter köra ca 8km,
& sedan hamnar du här! så här ser alltså skönheten ut! längst till vänster är den nya bastun som per & gustav nyligen byggt.
stugan ser ju rätt stor ut utifrån men är egentligen rätt trångt inomhus. men det är ju så en fjällstuga ska vara, man ska leva inpå varandra & lite sådär spartanskt!
på nedervåningen ser det ut sådär, lite halvtaskiga bilder men men. & så finns det en övervåning där vi ungdomar har våra rum, mamma & per sover i en liten mysig vrå inne i köket.
om man tittar ut från ytterdörren så har man denna vy, stugan ligger precis vid en sjö som heter tängvattnet (varav namnet på området, hehe). korsar man sjön & kör uppåt hamnar man på jofjället & får utsikt över hela tärnafjällen & fler sjöar som seinesvattnet, rödvattnet m.m. riktigt tacksamt att vi bor precis uppe på ett fjäll så det är rätt nära att köra överallt. mormor & morfar har stuga i joesjö i tärna så dit är det lite längre att köra.
vi har alltid varit en skoterfamilj, många brukar ju kunna kombinera sina fjällsemestrar med att åka slalom också. men vi föredrar att köra upp på fjällstoppar, sitta på renskinn & sola, steka upp mat, rasta skotrarna på upptäcktsfärder & lite lek, och ibland om vi åker på korta turer nära stugan brukar jag & christoffer åka längdskidor faktiskt! härligaste som finns.
ni som aldrig varit i fjällen & tror att det mestadels är kallt ute, you ain't seen nothing my friends. när jag var liten bevittnade jag min mormor & mina mostrar ligga på renskinn, i endast bikinis, & sola! för så varmt blir det när solen ligger på & man är uppe bland fjällstopparna. ;-)
& oftast när vi kommer hem efter en lång dag ute så brukar vi sätta oss utanför stugan för lite after-skoter. skönaste som finns!
såhär trött brukar lilleman vara i stort sett varje kväll efter heldagar ute springandes. kan verkligen säga att uteliv, där hundar får springa lösa, är den bästa stimuleringen för dem! särskilt när vi bor i lägenhet med max & inte alltid har tillgång till såhär bra lägen!
det kanske låter helt galet, men om jag fick tillfälle att vara här uppe flera veckor i streck, med solsken & värme varje dag kombinerat med minusgrader & kyla om nätterna, så hade jag ALLA gånger valt det före en utlandsresa. helt säkert. SÅ BRA gillar jag fjällivet! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0