Berlin 13-14.

det var dryga timmar på arlanda som man fick härda sig igenom. men musik & starbucks höll oss rätt så sysselsatta.
hotellrummet var rätt litet men ändå rymligt, bekvämt & passande för oss två. & med minibar & nedladdade filmer på ipaden så blev det tummen upp för timmar då man bara ville koppla av.
& hotellfrukosten var bara så oslagbar! finns nog inget godare än hotellbrekky.
med en karta vi fick från receptionen så utforskade vi berlin & jag tyckte miljön var så himla vacker. vädret var som höst men det spelade liksom ingen roll. & de tre herrarna på sista bilderna var jag bara tvungen att ta kort på; speciellt otto von bismarck på sista som vi läst en del om på historian under första världskriget. kände hur min historialärare skulle ge mig tummen upp för det,! vi hittade även åt subway som vi inte kunde stå emot.
min historialärare var även nästan mer lyrisk än vad jag själv var över att jag skulle åka till berlin & han pratade mycket om riksdagshuset, så vi besökte det också! en till guldstjärna på det.
här är då brandenburger tor, den stora porten som symboliserar fredstiden då berlinmuren föll & som förde samman öst-och västtyskland. vid denna triumfbåge hålls alltså berlins nyårsfirande & det är europas absoluta största, dessutom! så var en riktig upplevelse att få vara där. bakom monumentet kan man se en scen som görs i ordning, så där bakom var festivalområdet och firandet, så att säga.
vi kollade in festivalområdet & efter denna gata tog det säkert en halvtimme att vandra, och då skojar jag inte. det var också förbjudet att ta med raketer, djur, alkohol & fordon in på området.
här är förintelsemonumentet, som har tillägnats alla judar som dog under förintelsen. under marken på denna plats finns ett museum som visar en lista över alla mördade judar.
på nyårsafton såg jag ut sådär.

det var så fint utomhus med allt ljus & det var proppat med folk på området. massa marknadsstånd stod uppradade efter gatan & det såldes allt möjligt som mat, kläder, partyhattar osv. det fanns discogolv på gatorna där folk dansade & det såldes även alkohol i flera stånd. stämningen var bara sjukt härlig för alla var på ett sådant festligt humör. liveartister sjöng hela kvällen & det spelades många andra låtar; värdparet som höll i underhållningen meddelade att det var över 700,000 personer inne på området (!)
när folket räknat ner till noll & allting exploderade i musik & smällare, så hade jag ögonen stängda & mina läppar möttes av hans. finaste nyårskyssen av mitt hjärta.♥
dagen efter nyårsafton blev en rätt så slö dag, men vi begav oss mot en julmarknad som fanns i närheten utav hotellet där dem sålde allt möjligt. stugorna var så söta. sedan åt vi på en italiensk restaurang & omfamnade natten.
sista dagen i berlin så gick vi en shoppingrunda; jag köpte bland annat ett par efterlängtade converse. sedan blev det fler dryga timmar på flygplatsen & när vi landade på arlanda så var det bara att lägga sig på några soffor & försöka sova för planet mot umeå gick ju som sagt morgonen därpå.

men rent kortfattat har det varit en fantastisk upplevelse, & jag välkomnade 2014 på allra bästa sätt med min bästa christoffer. alldeles underbart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0