Day 08 - A Moment

jag tänker berätta om min morbror peter som gick bort den 7 april 2005.

världens gladaste filur som älskade att köra skoter. en skämtsam kille som
alltid hade fötterna på jorden. men bakom allt positivt hos honom så hade 
han ett svagt hjärta och en svår typ av diabetes. 
den dagen då jag fick veta att morbror skulle få ett nytt hjärta förstod jag
inte riktigt vad mamma menade. många tankar kretsade i huvudet men
tillslut förstod jag allvaret i det hela. 
"morbror ska få ett nytt hjärta som orkar hålla igång honom, hans eget hjärta
orkar snart inget mer."
släkten spenderade så mycket tid tillsammans som möjligt, många middagar
och roliga aktiviteter. 

men sedan kom dagen då han och hans sambo hanna skulle åka till göteborg
för att möta det svåra. operation. 
det var en måndagkväll då dom opererade och mamma la sig i min säng och
knäppte ihop våra händer och bad Gud Som Haver. hon bad till gud att hennes
lillebror skulle klara av operationen och leva med sitt nya hjärta.
dagen därpå, tisdag, var jag i kyrkan och övade med kören. vi skulle ha teater
och jag var jätte uppspelt. när jag kom hem sprang jag in och var exalterad och
glad. pappa och fredrik satt tysta vid köksbordet, mamma stod lutat mot disk
bänken med huvudet neråt.
"morbror peter klarade inte operationen, hans kropp orkade inte ingreppet.
han är död."
han blev tjugosju år gammal.

en bild på honom sitter på våran köksvägg. man blir glad och samtidigt ledsen
av att titta på honom med sin skoter. för det var det bästa han visste. 
sista gången jag träffade honom var när jag, han och mamma var på furuvik 
och körde skoter och pimplade. idag pimplar jag aldrig.
jag har glömt bort hans röst och hans skratt, det hatar jag.
jag saknar dig.



senare det här året skiljdes mina föräldrar, men det är en annan historia.
allt detta gör att året tvåtusen fem var det värsta året i hela mitt liv.

Kommentarer
Postat av: amanda

åh fina fanny. tårarna bara rinner. Beklagar. Ta hand om dig.

2010-12-08 @ 22:51:26
URL: http://mannas.devote.se
Postat av: maja

fannyyyyyyyyyyyy.......... började gråta när jag läste det här. seriöst. åååååh..

2010-12-12 @ 19:09:16
URL: http://mmajajonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0